Noutati & Evenimente

Noutatile si evenimentele pe care le consideram importante.

Tariful de utilizare a drumurilor nationale sau cu alte cuvinte, Rovinieta, a fost introdus in tara noastra prin Ordonanta de Guvern numarul 15 din 2002 si aprobata si modificata prin Legea 424 din 2002.

Ordonanta a suferit numeroase modificari de-a lungul timpului si a aprins ample dezbateri atat pentru conducatorii de vehicule, pentru agentii constatatori ai contraventiilor cat si pentru instantele de judecata chemate sa verifice legalitatea proceselor verbale de contraventie incheiate pentru incalcarea acestor norme legale.


Dincolo de disputele teoretice si practice, trebuie sa retinem faptul ca acest tarif, de utilizare a drumurilor nationale, este obligatoriu pe drumurile nationale cu exceptia celor care traverseaza intravilanul oraselor municipiilor intre indicatoarele de intrare/iesire in/din acestea.

Un alt aspect important este legat de faptul ca daca se schimba numarul la masina, rovinieta ramane valabila numai daca se anunta in scris Compania Nationala de Administrare a Drumurilor.

Daca se schimba persoana inscrisa in certificatul de inmatriculare, rovinieta isi pierde valabilitatea.
Trecem de aceste aspecte care sunt oarecum clare si ajungem la probleme un pic mai spinoase, legate de persoana care savarseste contraventia.

Daca persoana inscrisa in Certificatul de inmatriculare vehiculului este una si aceeasi persoana cu foloseste vehicului fara rovinieta, lucrurile sunt evidente, dar in situatia in care sunt persoane diferite, aspectele se schimba.

La aceasta problema a contribuit in egala masura si definitia data de Ordonanta in ceea ce priveste notiunea de utilizator. Astfel, prin ”utilizatori” se intelege „persoanele fizice sau juridice inscrise in certificatul de inmatriculare, care au in proprietate sau care, dupa caz, pot folosi in baza unui drept legal vehicule inmatriculate in Romania, denumite in continuare utilizatori romani, respectiv persoanele fizice ori juridice inscrise in certificatul de inmatriculare, care au in proprietate sau care, dupa caz, pot folosi in baza unui drept legal vehicule inmatriculate in alte state, denumite in continuare utilizatori straini”.

Problema s-a ivit cu privire la persoanele care au instrainat un vehicul in mod legal, dar cumparatorul nu si-a inscris translatarea dreptului de proprietate la Serviciul Public Comunitar Regim Permise si Inmatriculare a Vehiculelor. Reiteram ca obligatia de inscriere revine numai cumparatorului, vanzatorul neavand o modalitate administrativa de a efectua aceasta mentiune.

Astfel, agentii constatatori incheie procesele verbale in care contravenient apare proprietarul de vehicul inscris in Certificatul de inmatriculare, aspect total nelegal, consideram noi.
Instantele nu au un punct de vedere unitar, unele au considerat ca subiect activ al contraventiei este persoana inscrisa in Certificatul de Inmatriculare iar altele au considerat (corect zicem noi) ca subiect activ al contraventiei este cumparatorul vehiculului daca vanzatorul a prezentat actul translativ de proprietate la o autoritate publica, in speta la Directia de Impozite si Taxe chiar daca vehiculul nu a fost inmatriculat pe noul proprietar.

Consideram corect acest ultim punct de vedere. Astfel, raspunderea contraventionala este o raspundere subiectiva. Asta inseamna ca poate fi contravenient doar cel care savarseste in mod efectiv actiunile prin care se incalca normele sociale ocrotite de lege.

Este adevarat faptul ca cele mai multe contraventii privind lipsa rovinietei sunt constatate prin fotografiile efectuate pe drumurile nationale, iar agentul constatator, la momentul vizualizarii fotografiei, verifica vehiculul in baza de date a Serviciului Public Comunitar Regim Permise si Inmatriculare, dar cu toate acestea exista si o baza de date la nivelul Directiilor de Impozite si Taxe care ar putea fi verificata caz in care s-ar evita situatia de a fi sanctionata o persoana de buna credinta care si-a indeplinit toate obligatiile care ii revin.

In aceasta privinta chiar Curtea Constitutionala a concluzionat ca prezumtia legala referitoare la sfera persoanelor care sunt considerate a fi utilizatori este o prezumtie relativa, care poate fi rasturnata prin orice mijloc de proba. Persoana sanctionata contraventional are posibilitatea de a demonstra ca, la data constatarii savarsirii contraventiei, nu intrunea conditiile precizate in art 1 al 1 lit b din OG 15/2002  pentru a fi considerata utilizator al autovehiculului care a circulat in lipsa achitarii tarifului de utilizare a retelei de drumuri nationale si a fi sanctionata in consecinta.

Sanctionarea utilizatorului inscris in certificatul de inmatriculare este in totala neconcordanta cu principiul conform caruia raspunderea contraventionala este o raspundere subiectiva.

Concluzionam cu parerea ca si in aceasta privinta este necesar sa intervina legiuitorul pentru evitarea unor astfel de situatii in care un cetatean de buna credinta se trezeste cu o amenda pentru neachitarea rovinietei, in conditiile in care acesta poate a si uitat ca a instrainat acum 10 ani un vehicul.